UNITAT DE MALALTIES INFECCIOSES CUTÀNIES I VENEREOLOGIA

Les activitats d’aquesta Unitat se centren en l’estudi, el diagnòstic i tractament de les Malalties Infeccioses que afecten la pell, el cabell, les ungles o les mucoses ja sigui de forma primària, és a dir, directament la pell des de l’exterior, o bé secundàriament des d’una infecció existent en un altre òrgan intern.

La patologia infecciosa cutània és una causa freqüent de visita mèdica, i representa aproximadament el 20% de les nostres consultes hospitalàries. La pell és la primera barrera de defensa envers el medi extern. Qualsevol laceració, incloent-hi els actes quirúrgics, pot comportar risc d’infecció, que per bé que en general sol ser lleu, pot arribar a comprometre la vida del pacient.
La nostra activitat comprèn 4 àrees bàsiques:

1.- Prevenció, diagnòstic i tractament de les Malalties infeccioses cutànies (causades per bacteris, fongs, micobacteris, virus i paràsits) de la població general.

2.- Es dóna importància al control del malalt amb infecció pel virus de la immunodeficiència humana (VIH), que a part de patir la patologia dermatològica comú, pot presentar alteracions cutànies com a causa de la seva immunodepressió (per exemple, aparició de berrugues múltiples i resistents als tractaments, condilomes, infeccions fúngiques profundes, pruïja, sarcoma de kaposi, etc.) així com per efecte secundari dels tractaments utilitzats (reaccions d’hipersensibilitat a antiretrovirals, èczemes, alopècia, etc.). La relació amb el servei de Malalties Infeccioses és estreta.

3.- Un altre pilar de la unitat és l’estudi de les infeccions de transmissió sexual (ITS), ja que la venereologia forma part de la nostra especialitat. Es prenen mostres per a l’estudi microbiològic de les infeccions venereològiques i s’instaura tractament adequat. Es disposa de laserteràpia per al tractament de les patologies tributàries. S’ofereix possibilitat de visita a les parelles dels nostres pacients i es fomenta l’educació sexual. S’ofereix estudi serològic (test del VIH; serologia de sífilis, hepatitis B i C) als pacients que ho sol·licitin. Aconsellem vacunació en casos indicats. Comptem amb la col·laboració del serveis de Ginecologia, Proctologia i Urologia, i tenim un contacte estret amb la Unitat d’Infeccions de Transmissió Sexual de Drassanes.

4.- La Dermatologia Tropical és un camp apassionant de creixent interès en el món interrelacionat en el que vivim. El constant moviment de viatgers cap a països allunyats afavoreix que ens arribi patologia dermatològica importada, que fa anys era excepcional al nostre medi. Així mateix, el fenomen immigratori contribueix a la globalització de la dermatologia. Cal conèixer la patologia pròpia d’altres àrees per poder diagnosticar-les adequadament.

• Impetigen